Een dag in … Sarajevo

Alen Vlahovljak heeft zich intensief beziggehouden met de organisatie rondom de pilot van project Sarajevo afgelopen jaar. Hij ging afgelopen zomer ook mee met het project en hieronder vertelt hij meer over een dag bij project Sarajevo:

We zijn op kamp en vanaf 07.30 uur is één van ons wakker, de rest kan nog even een uurtje doorslapen.  De eerste kinderen druppelen uit hun huisjes naar buiten en gaan hun tanden poetsen. Nadat iedereen is opgestaan beginnen we met een kwartiertje ochtendgymnastiek. Rond 09.00 uur is het ontbijt en aangezien alle kinderen dan in de gezamenlijke eetruimte zitten doen we ook wat aan educatie: een Bosnische/Nederlandse/Engelse woordenles, zo leert iedereen wat woordjes bij!

Na wat vrije  tijd voor de kinderen (waarin de o zo nodige koffie wordt genuttigd door de vrijwilligers en het programma nog even wordt doorlopen) staat er vandaag eerst een wandeling met opdrachten op de planning. Als echte scouting lopen we in een lijn achter elkaar en stoppen we onderweg op verschillende plekken om wat opdrachten uit te voeren; op de ene plek doen we wat gymnastiek oefeningen terwijl we op een volgende plek een kruiwagenrace houden. Ook de regen zorgt voor een verplichte stop onder wat bomen. We laten de pret er niet door drukken en leren samen een liedje zingen dat later uitgroeit tot het themalied van dit kamp. Na een leuke wandeling zijn we weer terug op het kamp waar de kinderen wat tijd voor zichzelf krijgen. Er worden ballen, rackets en andere spelmaterialen klaargelegd en ook knutselmateriaal komt op tafel. De kinderen verdelen zich met hun vriendjes bij hun favoriete spel en als begeleiding doen wij overal gezellig mee.

Rond 13.00 uur is er lunch en door de regen kunnen we daarna helaas niet gaan zwemmen, iets waar de kinderen erg van balen. In plaats daarvan overleggen we hoe dit op te vangen en door ons goede draaiboek zijn er gelukkig voldoende andere ideeën; zo hebben we nog de Olympische Spelen, een blok dat we iedere dag uitvoeren en waarbij de kinderen onderverdeeld in teams het tegen elkaar opnemen. Iedere dag een ander thema en andere sporten, een heel groot succes! Ook is er nog tijd om Overlopertje/Chinese Muur te spelen.  Na een actieve dag besluiten we in de gezamenlijke ruimte met wat geknutsel en muziek.

Om 19.00 uur staat het avondeten klaar en net als alle maaltijden worden we ook nu weer verwend met heerlijk eten! Het is inmiddels al wat afgekoeld en de kinderen hebben zich lekker ingepakt. Vanavond is het tijd voor een groot kampvuur en terwijl wij eten is de scouting al bezig met de voorbereidingen. Na het eten schuiven we banken en stoelen rondom het vuur en genieten we gezellig met z’n allen van de dag. Marshmallows boven het vuur maken het helemaal af, iets wat de kinderen nog niet kenden maar wat heel erg aanslaat! Helaas waren we vergeten hiervoor takken te verzamelen maar na een creatieve oplossing van de scouting is dit zo verholpen.

Nadat de kinderen rond 22.00 uur hun kamers in zijn gegaan, en na eindeloos de kamers na te lopen en lichten uit te klikken, gaan ze dan toch echt slapen en is de nodige rust ook aangebroken voor alle vrijwilligers en SOS medewerkers. Onder het genot van een drankje wordt de dag geëvalueerd en wordt er natuurlijk ook lekker ontspannen en gelachen. Samen nemen we nog even de planning voor morgen door, zodat iedereen weet hoe het programma er globaal uit ziet. Hopelijk is het morgen wel lekker weer want ook al kunnen velen het niet, zwemmen is toch wel het liefste wat ze doen.  En nu maar gauw slapen, morgen weer vroeg op en een vol programma!

alen