Project Zenica

Data zomer 2019: 13 juli t/m 28 juli

In Zenica (Bosnië) is in 2018 een project als pilot uitgevoerd. In een nog steeds relatief verdeeld land is het voornamelijk onder jongeren nodig om projecten en activiteiten te organiseren die ervoor zorgen dat mensen in de steden met elkaar verbonden raken. De nasleep van de oorlog heeft serieuze gevolgen voor de jongere generatie. Een relatief groot gedeelte van de bevolking leeft hier zelfs onder de armoedegrens. Hierdoor groeien veel Bosnische kinderen op zonder toekomstperspectief, zonder goed onderwijs, in armoede of in gebroken gezinnen. Sinds enkele jaren is dagcentrum ‘Het Nest’ aanwezig in Zenica. In samenwerking met PAX Kinderhulp zullen de vrijwilligers een kinderkamp organiseren. Bij dit kamp komen kinderen van verschillende etnische afkomsten bij elkaar. De kinderen zijn tussen de 6 en 16 jaar oud die onder de armoedegrens leven en vaak te maken hebben met problemen binnen hun families. De vrijwilligers gaan proberen de omstandigheden voor deze kinderen te verbeteren en dat beetje extra aandacht te geven dat zij nu missen. Ook zal er worden gezorgd voor schoolspullen en andere benodigde materialen.

Verblijf

Gedurende de tien dagen van het kamp zullen de vrijwilligers op dit kamp verblijven. De laatste twee dagen zullen zij in Zenica zelf verblijven. Aangezien het kamp wordt opgezet in samenwerking met PAX Kinderhulp, zijn niet alle activiteiten zelf in te vullen door de vrijwilligers, maar er is zeker ruimte om zelf met ideeën te komen en deze uit te voeren! Tijdens het kamp worden veel activiteiten georganiseerd. Van educatieve workshops tot sport en spel. De nadruk ligt hierbij op het opgroeien in een multi-etnische omgeving. De 3 hoofddoelen van het project zijn:

• Samenwerking van kinderen tijdens sport en spel;
  • Verandering van de huidige opvattingen over verschillen;
  • Kinderen leren over gevolgen van vooroordelen en discriminatie, hoe vooroordelen te herkennen en hoe tolerantie en vrede te accepteren en te bevorderen.

Verder zal het in ieder geval een veilige, warme omgeving zijn, waar kinderen kunnen spelen, dromen en zichzelf kunnen zijn!

Ben jij geïnteresseerd in multi-etniciteit, vooroordelen en discriminatie en werk je graag met kinderen? Dan is Zenica een goede keus!